Tot de voornaamste taken van de contactgroep behoren:
- fungeren als open oog en oor voor wat leeft in de parochie aan behoeften, wensen en ideeën
- zorg dragen voor praktische organisatie en uitvoerende taken (door vrijwilligers) in of rondom het ’kerkelijke’ gebeuren
- meewerken aan een passende uitvoering van het algemene en bestuurlijke beleid van de parochie
- zorg dragen voor een goed werkklimaat en ondersteunen van het vrijwilligerswerk in de eigen geloofsgemeenschap (‘Rondom de Toren’)
- scheppen van voorwaarden voor specifieke activiteiten van de geloofskerk.
De contactgroep kan te allen tijde het bestuur en het pastoraal team gevraagd en ongevraagd van advies dienen.
Een lid van de contactgroep fungeert als het centrale aanspreekpunt voor bestuur, pastoraal team én de vrijwilliger(s), tenzij anders is bepaald. Hieronder zijn deze contactpersonen nader genoemd.
Voor een juiste gang van zaken zal het bestuur altijd rechtstreeks contact opnemen met die persoon. Er moet één centraal punt zijn. Immers dat schept duidelijkheid en is voor het parochiebestuur en voor de plaatselijke gemeenschap en de vrijwilliger van belang.
Daarnaast is het ook essentieel dat dit centraal aanspreekpunt kennis draagt van alle zaken die in dat kerkdorp spelen dan wel in uitvoering worden genomen. In feite is het centraal aanspreekpunt de verbindingspersoon over en weer tussen het parochiebestuur en het kerkdorp.