Met ingang van 2014 zijn de parochies (Eersel, Duizel, Knegsel, Steensel, Vessem en Wintelre) in de gemeente Eersel opgeheven en gefuseerd tot één nieuwe parochie Sint Willibrordus. Uiteraard heeft dit ook gevolgen voor de parochiële financiën. De samengevoegde parochie kent daarom met ingang van de juridische datum van de fusie slechts één administratie, één begroting en ook één jaarrekening. Dit betekent onder andere, dat alle bezittingen (gebouwen en tegoeden) en schulden van de voormalige zes parochies over zijn gegaan naar de nieuwe parochie. Daarnaast worden de balansen van de voormalige parochies samengevoegd tot één nieuwe balans, die als openingsbalans van de nieuwe parochie dient. Ook van essentieel belang is de centralisatie van de gehele financiële administratie en de geldstromen met de banken.
In de praktijk betekent dit eveneens dat er vanaf de datum van de fusie geen geoormerkte financiën zijn ten aanzien van de voormalige parochies.
Dit betekent ook dat gelden die vanuit de ‘voormalige’ parochies worden ontvangen (collectegelden, stipendia, giften etc.) inkomsten zijn van de nieuwe parochie.
De begroting van de parochie wordt opgesteld aan de hand van een door het bisdom verstrekt model. De begroting van de parochie dient uiterlijk op 1 november voorafgaand aan het jaar waarop deze betrekking heeft, ter goedkeuring aan de bisschop te worden gezonden, (een en ander is bepaald in artikel 55 Algemeen Reglement voor het bestuur van een parochie).
De door de bisschop goedgekeurde begroting geldt als grondslag voor de uitgaven in het komende jaar. Alles dat binnen de begroting valt – zowel kwantitatief als kwalitatief – kan door het bestuur in dat kader worden uitgevoerd.