REGLEMENT VOOR DE BEGRAAFPLAATSEN
Het kerkbestuur van de parochie Sint Willibrordus Eersel heeft in het kader van de toekomstvisie (2018-2019) NU! “MET GELOOF, VERTROUWEN EN MOED besloten dat de begraafplaatsen in onze zes kerkdorpen eigendom blijven van dé parochie en ‘open’ blijven.
Na de fusie in 2014 is door het toenmalige kerkbestuur in december 2015 één reglement voor al de zes begraafplaatsen vastgesteld met de doelstelling van uniformiteit.
Daartoe is destijds gebruik gemaakt van het model-reglement (december 2023) zoals dit is aangereikt door de nederlandse bisschoppen. Het model is een document met regels en bepalingen die als basis kunnen dienen voor het opstellen van een nieuw reglement met aanpassing aan de eigen situaties.
Het aanpassen van het “Reglement op de begraafplaatsen 2014” kan om verschillende redenen nodig zijn. Hier zijn een aantal motieven waarom een reglement na verloop van tijd wordt herzien:
a. Wijziging in wet- en regelgeving
– Denk daarbij aan de Wet op de Lijkbezorging.
– Nieuwe verplichtingen vanuit wetgeving en nieuwe mogelijkheden .
b. Praktische aanpassingen en nieuwe behoeften
– Nieuwe infrastructuur, zoals urnenmuren, strooivelden.
– Veranderingen onderhoudsregels of gedragscodes.
c. Klachten of feedback van ‘parochianen’
– Als mensen of nabestaanden problemen ervaren met bepaalde regels kan dat aanleiding zijn om het reglement gebruiksvriendelijker te maken.
d. Uniformering en/of modernisering
– Gelijktrekken van bepalingen c.q. regels en/of de tekst juridisch en taalkundig te actualiseren.
Het nieuwe reglement is in werking getreden met ingang van 1 februari 2025 en is te vinden op onze website en kan ook gedownload worden, zie www.samenwillibrordus.nl/begraafplaats/

NIEUWE ADMINISTRATEUR VOOR BEGRAAFPLAATS DUIZEL EN KNEGSEL
Onze administrateurs van de begraafplaatsen doen al vele jaren goed en belangrijk werk voor onze parochie. In feite kunnen we niet zonder hen. Toch breekt er een tijd aan dat vrijwilligers het stokje willen overdragen vanwege leeftijd of andere prioriteiten in het (gezins-)leven.
Daar hebben wij als kerkbestuur alle begrip voor. Daarom zijn wij vorige jaar gaan zoeken naar een oplossing. Deze hebben we gevonden in een samenwerking met het bedrijf Breen Services uit Geldrop.
Breen Services is een sociale onderneming. Naast het leveren van goed werk aan zijn klanten, is het hun doel om bij te dragen aan een inclusieve maatschappij, waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Daarmee vergroten zij samen het perspectief op een leuke, betaalde baan.
Breen Services heeft per 01 april 2025 de begraafplaats administratie overgenomen voor de kerkdorpen Duizel en Knegsel. Tom Cornelissen blijft nog actief als beheerder voor het kerkdorp Duizel.
In de loop van 2025/2026 zullen daar ook de kerkdorpen Wintelre en Vessem bijkomen. Het uiteindelijke doel is om de begraafplaats administratie van alle kerkdorpen te centraliseren bij Breen Services. Wij zullen jullie uiteraard op de hoogte houden van deze ontwikkelingen via de gebruikelijke media.
Langs deze weg willen wij Tom alvast heel hartelijk danken voor het vele werk dat hij in al die jaren als administrateur voor onze parochie heeft gedaan.